قوانین معافیت از خدمت سربازی

قوانین معافیت از خدمت سربازی

پورتال جامع قوانین نظام وظیفه و قوانین معافیت از خدمت سربازی
قوانین معافیت از خدمت سربازی

قوانین معافیت از خدمت سربازی

پورتال جامع قوانین نظام وظیفه و قوانین معافیت از خدمت سربازی

سربازان وظیفه دانشجو می‌شوند

سربازان وظیفه دانشجو می‌شوند

دکتر امید اعلام کرده است که سربازان وظیفه که تحصیلات دانشگاهی داشته اند می‌توانند در دانشگاه علمی کاربردی تحت آموزش پودمانی باشند تا پس از اتمام دوره خدمتسشان امکان اشتغال به کار برایشان فراهم شود.  

چند روز پیش خبرگزاری‌ها از قول دکتر محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی نوشتند: دانشگاه علمی کاربردی دارای برنامه پنج ساله‌ای است که درحال حاضردر سال دوم این برنامه قرار دارد و شاخص‌های عملکردی آن تدوین شده است. اقدامات انجام شده در دانشگاه نیز، منطبق بر همین برنامه راهبردی پنج ساله است. البته نقاط ضعف و قوت در برنامه راهبردی باید شناسایی و برطرف شود. اما تغییر مدل نیز یک تغییر کلیدی و اساسی است و تا زمانی که گفتمان‌سازی صورت نگرفته، نمی‌توان مطرح کرد.


آقای امید درادامه این نشست که با اساتید و مدیران مراکز آموزش عالی استان مازندران برگزار شد گفته بود: در دو سال اخیر بیش از ۲۰ درصد سر فصل‌های دروس این دانشگاه بازنگری شده است. برنامه ما در دانشگاه جامع علمی-کاربردی بازنگری ۸۰۰ رشته تحصیلی می‌باشد که مراکز می‌توانند پیشنهاد‌های خود را درباره بازنگری سرفصل‌ها و رشته‌ها به ما ارائه کنند. اما براساس آنچه که ریاست دانشگاه علمی کاربردی در این نشست اعلام کرده است: همه سربازان وظیفه که تحصیلات بالاتر از دیپلم دارند تحت پوشش آموزش پودمانی قرار می‌گیرند که پس از خدمت سربازی بتوانند مشغول به کار شوند.


گویا دانشگاه علمی کاربردی از حدود ۲ سال گذشته برنامه ریزی‌هایی را برای این کار انجام داده است چرا که این دانشگاه درخواست خود را برای ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان ارائه کرده و اعلام آمادگی کرده بود که می‌تواند با توجه به ظرفیت بالایی که دارد همگام با دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این زمینه به ستاد نیرو‌های مسلح کمک کند. براساس آنچه که محمدحسین امید در اوایل سال ۹۶ گفته است: در آن زمان مذاکراتی با مسئولان مربوطه برای تحصیل سربازان حین خدمت صورت گرفته و در دست پیگیری است. این درحالی است که پس از پیگیری‌های لازم مشخص شد امکان اجرای چنین طرحی برای دانشجویان یا سربازان وجود ندارد. زیرا بر اساس قانون یک سرباز یا دانشجو نمی‌تواند همزمان تحصیل کرده و خدمت سربازی خود را نیز پشت سر بگذارد و این دو باید جدا از یکدیگر سپری شوند.


۵ ماه پس این داستان مجددا از سوی رئیس دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد که این دانشگاه می‌تواند با توجه به ظرفیت بالایی که دارد همگام با دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این زمینه به ستاد نیرو‌های مسلح کمک کند. علاوه بر آن دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند تمام کارکنان وظیفه دیپلم و بالاتر را پوشش دهد و پوشش این دانشگاه می‌تواند بر اساس نیاز‌هایی باشد که ستاد کل اعلام می‌کند. خیلی از افرادی که وارد آموزش عالی می‌شوند به رشته خود علاقه ندارند و بیشتر به این علت که در آن رشته پذیرفته شده اند ادامه تحصیل می‌دهند. این فرصت دو ساله سربازی فرصت بسیار خوبی است تا این افراد در مهارت‌هایی که دوست دارند آموزش ببینند.


بنابر اظهارات وی این امکان وجود داشت که هر دوره جدیدی که ستاد کل بخواهد امکان تعریف شدن از سوی دانشگاه علمی کاربردی وجود داشته و در این زمینه دست بازی دارد. حتی اعلام آمادگی شده بود که اجازه برگزاری برخی از پودمان‌ها را به بخشی از پادگان‌های ستاد داده میشود. تا جایی که ستاد پودمان برگزار کند با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارد بر آن نظارت خواهد شد و این امکان وجود دارد که از صنوف مختلف برای برگزاری دوره‌های پودمانی استفاده شود.


اما داستان به همین جا ختم نمیشود، زیرا چند سال پیش نیز زمزمه آموزش سربازان حین خدمت وجود داشته و عبدالرسول پورعباس سرپرست وقت دانشگاه علمی کاربردی ضمن اعلام توسعه آموزش‌های مهارتی کاردانی پودمانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اجرای فاز نخست ارائه آموزش‌های مهارتی در این دانشگاه حین خدمت به سربازان خبر داده بود. اما سوال اینجاست که با وجود قوانین مذکور امکان اجرای چنین برنامه‌ای پس از گذشت یک سال امکان پذیر است یا خیر؟! به هرحال این بار امیدواریم وعده‌های داده شده به سربازان برای تحصیل حین خدمت جامه عمل بپوشد و همه سربازان وظیفه که تحصیلات بالاتر از دیپلم دارند تحت پوشش آموزش پودمانی قرار بگیرند تا پس از پاین خدمت سربازی بتوانند مشغول به کار شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد